pelgrimsoord Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trudi - WaarBenJij.nu pelgrimsoord Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trudi - WaarBenJij.nu

pelgrimsoord Anuradhapura

Blijf op de hoogte en volg Trudi

25 Augustus 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Op 24 aug zijn we door gereisd naar Anuradhapura. Een prima hotelletje maar de WiFi was er bagger slecht. Shit, geen wereldstekker bij! Dan maar creatief oplossen met een houtje om het overgebleven 3e gat van het stopcontact op te vullen zodat ik mijn iPhone op kon laden. Na aankomst op de eerste dag ben ik smiddags mijn bed ingedoken. Ik was hondsmoe, had de nacht ervoor geen oog dicht gedaan vanwege ongedierte. Toen ik de laatste avond in de jungle wilde gaan slapen slingerde er een reuze duizendpoot (15cm lang, 1cm breed) over de vloer en verstopte zich onder mijn bed dat tot onder toe aan de vloer vast zat. Ik sprak mezelf toe dat die engerd vast onder mijn bed zou blijven zitten en stopte de klamboe nog een keer goed aan alle kanten in. Een paar uur later werd ik wakker van een kriebel aan mijn been. Ik wist niet hoe snel ik licht moest maken met mijn mobiel en in een reflex flikkerde ik dat enge beest op de grond en mepte er een schoenmaat 42 tegenaan waarop er 1000 krioelende pootjes(of nakomelingen...?) over de vloer kropen. Wc papier erover en nogmaals meppen. Toen ik het hele zooitje door de wc wilde gaan spoelen zag ik een grote bruine vlek in de wc pot... Gadverdamme..zat daar een dikke kikker in...gauw de hele handel doorgespoeld maar ik kon daarna de slaap nie meer vatten... Mede doordat mijn buurman daags daarvoor nog een joekel van een schorpioen in zijn kamer op visite had gehad...maar goed ik denk maar zo: het zou wel heeeeel toevallig zijn als ik nog vaker nachtelijk bezoek krijg van inheemse engerds..Anuradhapura is een pelgrimsoord, een heilige stad waar het boeddhisme in Sri Lanka is begonnen. Elke ochtend en avond vindt in een tempel een puja ( boeddhistische ceremonie) plaats waarbij een monnik in onverstaanbare taal een soetra zingend verteld en de Sri lankezen zingen dit mee en brengen offers aan Boeddha. Schitterende Lotus bloemen en allerlei voedsel om te bedanken voor de nieuwe dag.... Vandaag naar natuurpark geweest met veel puja's immens grote massieve bouwwerken waarin een relikwie van Boeddha zou zijn verborgen. Tussendoor kregen we regelmatig van Ivar onze reisleider een lezing over het boeddhisme waardoor het allemaal nog interessanter werd. Al fietsend zagen we ook nog 2 mannen die zich aan het wassen waren in het meer met een stukje zeep en een emmertje... Tja, je moet iets als je zelf geen douche hebt. In het park vonden we ook nog een piepklein eenvoudig eettentje voor een lunchhapje. Toen we daar 6 roti ( soort meel pannenkoekje) bestelden werden meteen de 6 plastic stoeltjes waarop het gezin aanvankelijk zelf zat vrij gemaakt voor ons. Het gerechtje werd geserveerd op een plastic bordje met daarop een stukje lokale krant, soort sambalsausje erbij en smullen maar.... Zo leuk om bij zo'n tentje te eten... Zij draaiden door ons toch een giga omzet van €0,30 per persoon...

  • 25 Augustus 2016 - 21:09

    Helma:

    Dat het daar zo goedkoop is, komt vast door het ongedierte dat je er gratis bij krijgt.
    Geweldige verhalen.
    Toppie.
    Gr Helma

  • 27 Augustus 2016 - 13:05

    Gerdie:

    Hahaha, wat kun je het toch weer "gevoelig" vertellen. Zelfs hier voel ik het overal kriebelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Anuradhapura

Trudi

reislustige creatieveling op zoek naar inspiratie

Actief sinds 09 Aug. 2016
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 7914

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2016 - 14 September 2016

Tour De Sri Lanka

Landen bezocht: